Педагошко-психолошка служба

 

КАКО ПРИПРЕМИТИ ЂАКА ПРВАКА?

  • Осамостаљујте дете – научите га да само везује пертле, да се само облачи, води рачуна о својим стварима.
  • Учите га реду (приликом свлачења пре спавања треба да сложи своју одећу, да спрема своје  играчке, да без разлога не изостаје са ручка или вечере).
  • Подстичите правилно изговарање гласова, разговетно изражавање, самостално причање.
  • Задовољите спонтани интерес за слова (натпис на самопослузи) и бројеве (број аутобуса).
  • Подстичите дужи индивидуални рад – прелиставање сликовница, цртање, бојење,... Купујте књиге, часописе, јер се помоћу њих развија мишљење, памћење, фантазија, машта (подстакнуто читањем и причањем дете ће и само пожелети да нешто исприча или нацрта. Цртајући оно вежба око, покрете руку које ће примењивати приликом писања слова).
  • Учите га воли своје другаре,  да их поштује,  да се игра са вршњацима.
    Објасните му да поласком у школу за њега игра не престаје.
  • Сваки његов труд похвалите и наградите / награда може да буде и заједнички излет.
  • Школу прикажите реално – онако каква јесте, без улепшавања, објасните шта га у школи чека (дуго седење у клупи, ћутање и концентрација на неку активност, дисциплина, да ће стећи много другара, да ће сазнати и научити многе корисне ствари).
  • Не плашите дете школом и учитељицом  („Видећеш ти, кад пођеш у школу...“).
  • У слободном времену будите што вишеса својим дететом – разговарајте, играјте се, имајте разумевања и стрпљења за све његове „велике“ бриге , задовољите сва његова  интересовања, будите доследни у захтевима .
  • Не кажњавајте дете ускраћивањем основних потреба – боље је одузети му и сакрити омиљену  играчку на неколико дана, забранити му разоноду – вечерњи програм на ТВ, игрице,..
  • Постављајте умерене захтеве – сачувајте му радосно и срећно детињство.
     

ДАРОВИТА  ДЕЦА

Даровита и талентована су она деца која су од стручне особе идентификована као нарочито способна за велика постигнућа. Да би могла реализовати своје могућности и остварити максималан допринос за себе и за друштво, та деца имају потребе за диференцираним програмима који знатно прелазе оно што нуди редовни школски програм.

ДАРОВИТИ  УЧЕНИЦИ

Даровити ученици се истичу стваралачким мишљењем, апстрактним расуђивањем, поседују широк дијапазон интереса и квалит рада. Они се од осталих издвајају интелектуалним способностима, а нарочито "општом интелигенцијом, жељом за знањем, истрајношћу, тежњом за истицањем, здравим разумом, као и критичким уочавањем" (Терман).
Рад у школама прилагођен је "просечном ученику". Према том имагинарном ученику писани су и уџбеници, користе се методе и облици рада.
У разреду претежно сусрећемо даровите ученика са израженим интелектуалним способностима, који постижу висок степен успеха у школи. Најпопуларнији су у разреду, комуникативни и социјално адаптивни. Вокабулар им је богат, а изражавање течно и прецизно. Таквог ученика све занима и жели бити ангажован у готово свим школским активностима.


КАКО ПРЕПОЗНАТИ ДАРОВИТОГ УЧЕНИКА

Даровити ученици поседују неке заједничке карактеристике. Препознавање тих карактеристика и њихово откривање у учионици важан је корак у раду с даровитим ученицима.
Неки од показатеља понашања даровите деце наведене су у доњој таблици. Уколико ученик поседује наведене показатеље, постоји велика вероватноћа да је даровит.

ДАРОВИТ УЧЕНИК АЛИ...
- Поставља пуно питања и знатижељан је
- Пуно тога зна
- Има добро памћење
- Брзо решава задатке
- Нестрпљив је када није прозван на часу
- Брзо усваја нове информације
- Лако памти нове информације
- Читата пре остале деце
- Показује велике математичке способности
- Постиже висока постигнућа
- Брзо довршава задато на часу
- Лако му постане досадно
- Може да ометата наставу
- Показује велики отпор према активностима понављања и учења напамет
- Завршава задатке брзо, али површно
ДАРОВИТ УЧЕНИК АЛИ...
- Све га занима
- Укључује се у многобројне активности
- Мотивисан је за испробавање нових ствари
- Ужива у изазовима
- Може да одбија учествовање у активностима које нису у његовом подручју интересовања
- Оставља пројекте недовршене
- Преузима превише посла и постаје преоптерећен
ДАРОВИТ УЧЕНИК АЛИ...
- Размишља независно
- Изражава посебна и оригинална мишљења
- Мотивисан је
- Не прихвата ауторитет
- Не прихвата добро критику
- Не одговара му групни рад
ДАРОВИТ УЧЕНИК АЛИ...
- Поседује вештине вишег нивоа размишљања (анализа, синтеза, евалуација)
- Ствара везе које други ученици не виде
- Узима у обзир необичне приступе у решавању проблема
- Зна бити одсутан када је реч о практичним детаљима
- Заборавља да уради домаћи
ДАРОВИТ УЧЕНИК АЛИ...
- Има снажан осећај за правду
- Воли да расправља о текућим и проблемима из свакодневног живота
- Може бити врло критичан и самокритичан
- Перфекциониста је и то очекује од других
ДАРОВИТ УЧЕНИК АЛИ...
- Има истанчан смисао за хумор
- Схвата суптилан хумор
- Ужива у играма речи и сатири
- Лако га понесе шала
- Нагиње томе да постане "кловн" у одељењу
ДАРОВИТ УЧЕНИК АЛИ...
- Поседује изванредне вештине изражавања
- Саосећајан је
- Разрађује идеје
- Показује вештине у глуми, уметности, музиции, језицима
- Други ученици га понекад самтрају свезналицом
- Понекад наређује дугим ученицима у групном раду
 
                                                                                                                        Коришћен материјал  са  интернета.

ПРЕПОРУКЕ ЗА УСПЕШНИЈЕ УЧЕЊЕ

Познато вам је да без  учења / 
времена проведеног у учењу , нема знања/ нема наученог.

Једначина звана НАУЧИТИ је веома једноставна:

Објасните себи зашто је потребно да научите
Издвојите време за учење
Издвојите се од ометача (телевизије, моб.телефона, укућана...)

ПРИМЕНИТЕ  ЈЕДНУ  ОД  ПРЕДЛОЖЕНИХ  ТЕХНИКА  УЧЕЊА:

Фејнменова техника учења
https://www.youtube.com/watch?v=1RebnbPqV6E

Помодоро техника учења
https://www.youtube.com/watch?v=o53FtKYINqA

Постоји велики број техника учења. 
Овом приликом смо издвојили ове две технике које су најпримењивије и налазе се у основи других техника учења.
 

Предлажемо да обратите пажњу и на следеће линкове, сигурно ће вам користити:

Немојте да правите ову грешку у учењу
https://www.youtube.com/watch?v=ZlD1kr3EKQ8

Врсте знања
https://www.youtube.com/watch?v=y3jNoWI4pFE

Заборављање и како се борити против њега
https://www.youtube.com/watch?v=4PpRGRUZdIw

Зашто учити?
https://www.youtube.com/watch?v=A2VMWnmDZHg
https://www.youtube.com/watch?v=ya1o4vSTt4w